Exploatarea bateriilor de acumulatori

Exploatarea bateriilor de acumulatori

 

In functie de tipul bateriei montate pe autovehicul ( cu sau fara intretinere) pentru a prelungi durata de viata a bateriei se impun anumite verificari periodice.

Exploatarea bateriilor cu intretinere

Se verifica periodic:

  1. Nivelul electrolitului trebuie sa fie de 25 mm± 2mm deasupra placilor. Refacerea nivelului se face doar cu apa distilata sau demineralizata. NICIODATA nu se adauga acid! Daca este necesar sa completati cu apa mai repede de o luna inseamna ca sistemul de incarcare nu functioneaza corect si supraincarca bateria.
  2. Starea de incarcare a bateriei trebuie sa fie minim 75% (tensiune in gol 12.5V). Valori mai mici indica o descarcare partiala (subincarcare) a bateriei. In acest caz trebuie sa va adresati unui service pentru a verifica sistemul de incarcare. – Sistemul de incarcare al autovehiculului trebuie sa furnizeze 13.8V – 14.4V pentru circuitele de 12Vcc si 27.6V – 28.8V pentru cicuitele de 24Vcc. Aceleasi valori de tensiune trebuie sa fie furnizate si pe timpul incarcarii la un redresor. Pentru circuitele de 24V, se masoara incarcarea pe fiecare baterie.Tensiunile trebuie sa fie egale, admitandu-se o diferenta de maxim 0.2V.
  3. Bateria trebuie sa fie intotdeauna curata, uscata si bine fixate pe masina.

Caranda Baterii recomanda folosirea unui egalizator de incarcare in sistemele serie de 24V.

Folosirea bateriilor fara intretinere

Cu exceptia verificarii nivelului electrolitului, toate celelalte recomandari si verificari mentionate pentru exploatarea bateriilor cu intretinere se aplica si la bateriile fara intretinere. Verificarea nivelului electrolitului nu este posibila sau necesara in cazul bateriilor fara intretinere. Aceste baterii sunt dotate prin constructie cu un labirint instalat in capacul interior al bateriei care permite recombinarea oxigenului si hidrogenului in apa astfel incat scaderea nivelului de electrolit pe intreaga durata de viata a bateriei este neglijabila.

Instalarea unui dispozitiv indicator al nivelului de incarcare a bateriei

La pornire se consuma cea mai mare cantitate de energie. Cand vehiculul este in miscare energia consumata de echipamentele de bord este furnizata de alternator, nu de baterie. Daca faceti multe drumuri scurte in oras este foarte probabil ca sistemul de incarcare al bateriei instalat pe autovehiculul dumneavoastra sa nu aiba timp suficient sa incarce complet bateria. In aceasta situatie bateria se va descarca treptat in timp. Indicator nivel de incarcare baterieEste recomandat sa verifcati periodic starea de incarcare a acumulatorului. Cea mai simpla metoda este instalarea unui indicator vizual cu 3 leduri (verde, galben, rosu) direct pe bornele bateriei sau la bord. Ledul verde indica o stare de incarcare normala, ledul galben va avertizeaza ca bateria trebuie incarcata iar ledul rosu indica o stare de descarcare profunda a bateriei sau o defectiune. Incarcarea bateriei se poate face fie daca efectuati un drum lung, fie prin utilizarea unui redresor / incarcator specializat pentru acumulatori auto/moto. Caranda Baterii comercializeaza indicatoare pentru starea de incarcare a bateriei precum si o gama variata de redresoare/incarcatoare automate pentru acumulatori auto si moto.

Incarcarea bateriei

Pe timpul functionarii motorului bateria de acumulatori se incarca de la alternatorul masinii. Daca nu circulam zilnic sau daca circulam doar prin localitate pe distante scurte, cu opriri si porniri dese, bateria se descarca pe timpul incercarilor de pornire si nu are timp suficient pentru a se incarca. Primul simptom al descarcarii bateriei este faptul ca nu mai porneste “la sfert”.

Un mod simplu pentru a incarca bateria este parcurgerea cu automobilul a unui drum mai lung cu viteza mare si opriri putine. Un rulaj de 100-150 de km poate sa incarce complet bateria daca descarcarea ei nu a fost prea adanca. Aprecierea starii de descarcare se face masurand cu un voltmetru tensiunea la bornele bateriei si cu un densimetru valoarea densitatii electrolitului in fiecare element.

Masurarea tensiunii la borne

Se poate face in gol (cu motorul oprit si toti consumatorii decuplati). Tensiunea la borne pentru o baterie complet incarcata trebuie sa aiba valoarea de 12.5 volti-12.6 volti. Daca tensiunea la borne masurata se situeaza sub aceasta valoare, ea este descarcata.

Verificarea densitatii electrolitului

Gradul de descarcare al bateriei se poate determina in doua feluri:

Bateriile cu intretinere

La bateriile cu intretinere, unde este posibil accesul la fiecare element, se vor desuruba busoanele si se va masura densitatea electrolitului. Valoarea densitatii va arata foarte clar starea de incarcare a bateriei potrivit datelor din tabelul de mai jos:

Valoarea densitatii (g/cmc) Starea bateriei Mod de rezolvare
1.28 Complet incarcata Se foloseste pe masina
1.24 Incarcata 75% Se incarca la redresor cu treapta 2 de curent
1.20 Descarcata 50% Se incarca cu treapta 1 si 2 de curent
1.16 Descarcata 75% Se incarca cu treapta 1 si 2 de curent
1.12 Descarcata complet Baterie epuizata. Se inlocuieste cu o baterie noua.

Incarcarea bateriei la redresor se face cu bornele desfacute. Mai intai se completeaza cu apa distilata sau deionizata nivelul electrolitului in fiecare element (nivelul trebuie sa depaseasca cu 20-25mm marginea de sus a separatorilor). In bateria aflata in stare de functionare nu se va completa niciodata nivelul cu electrolit, numai cu apa distilata! Daca se aplica la incarcare treapta 1 de curent, aceasta se intrerupe cand se va observa degajarea de bule de gaz in toate elementele si se va trece la incarcarea cu treapta a doua. redresor CTEK MXS_5.0Cand vor apare bulele la sfarsitul treptei a doua, incarcarea este terminata. Incarcarea este terminata cand densitatea electrolitului atinge 1.28g/cm³ si tensiunea de incaracre pe baterie ramane constanta (16.2V±0.3V) timp de 2-3 ore consecutiv cu redresorul aflat sub tensiune. Valoarea treptei de curent aplicata poate fi de 1/10 sau de 1/20 din capacitatea nominala a bateriei. Astfel, la un acumulator de 12V/45Ah, treapta 1 de curent aplicata este de 4.5Amperi adica 1/10 din capacitate, iar treapta a doua de 2.25Amperi adica 1/20 din capacitatea de 45Ah. Dupa aparitia bulelor si terminarea incarcarii se masoara din nou densitatea si nivelul electrolitului in fiecare element si se fac ultimele corectii: daca se adauga iarasi apa distilata pentru stabilirea nivelului, se va pune din nou la incarcare cu treapta a doua de curent pana la atingerea densitatii maxime, de 1.28g/cmc.

Bateriile fara intretinere

La bateriile fara intretinere, dupa masurarea tensiunii la borne, fiind baterii capsulate, starea de incarcare se va putea aprecia privind prin “ochiul magic” al bateriei. Daca acesta ne va arata (prin culoarea plutitorului), ca densitatea electrolitului este scazuta, inseamna ca bateria este descarcata partial si trebuie pusa la incarcare pe redresor. Bateria fara intretinere sa va incarca fara a i se desface busoanele, doar cu treapta a doua de current (a 20-a parte din capacitatea nominala) pana ce culoarea aratata de plutitor prin “ochiul magic” ne va confirma sfarsitul incarcarii. La bateriile fara intretinere scaderea nivelului electrolitului pe perioada de utilizare este foarte mica si nu se verifica. La bateria fara intretinere starea de incarcare se va mai putea verifica si prin vizualizarea valorii aproximative a tensiunii fara voltmetru, doar prin utilizarea unui indicator de incarcare prevazut cu 3 led-uri. indicatorCele 3 led-uri colorate (verde, galben si rosu) au urmatoarea semnificatie: verde aprins inseamna baterie complet incarcata cu tensiune peste 12.5 volti, galben aprins inseamna baterie descarcata partial, iar rosu aprins inseamna baterie foarte descarcata sau chiar defecta. Daca prin ochiul magic nu se mai observa culoarea plutitorului inseamna ca bateria este descarcata.
Orice schimbare aparuta in functionare datorita uzurii demarorului sau a motorului duce la un consum marit de electricitate la demaraj. Introducerea de consumatori suplimentari (statii de emisie-receptie, statii de amplificare sunet, casete luminoase de reclama) precum si folosirea si alegerea gresita a bateriei de demaraj, duc la stricarea echilibrului din bilantul initial si aparitia problemelor privind starea de incarcare si functionare a bateriei, a consumatorilor si suprasolicitarea alternatorului si a bateriei. Aceste situatii care solicita consum suplimentar de electricitate sunt rezolvate prin redimensionarea alternatorului, folosirea de baterii auxiliare cu sisteme speciale de cuplare – decuplare sau reincarcarea periodica a bateriilor cu ajutorul unor redresoare specializate. Este recomandata o verificare periodica a nivelului de incarcare a bateriilor in special inainte de sezonul rece (septembrie/octombrie) si dupa sezonul rece (martie/aprilie) pentru o imagine corecta asupra bateriei si a functionarii sistemului de incarcare si de demaraj.

2 comentarii

  1. Buna ziua,
    Am o baterie ROMBAT Cyclon pe care am achizitionat-o pe la jumatatea anului 2013. Pe aceasta baterie mai scrie TEHNOLOGIE CALCIU si fara intretinere. Din Iunie 2013 pana in prezent am parcurs cu masina aproximativ 70000 Km(in mare parte in exterior). Acum doua saptamani am bagat cheia in contact a invartit de doua ori apoi a murit de tot. Am pornit masina cu cabluri de pornire de la bateria altei masini si am parcurs in ziua respectiva 217 Km…(o parte din km in oras si o parte in exterior).Mentionez ca pornirile au fost in regula pe perioada intregii zile.In dimineata urmatoare s-a intamplat la fel…si tot asa in fiecare dimineata(pornesc masina cu cablurile de pornire, folosesc masina pe perioada intregii zile fara sa am nici o problema cu pornirile iar in dimineata urmatoare patesc la fel. Dupa ce am citit la dvs. pe site ,,exploatarea bateriilor de acumulatori” am masurat la bornele bateriei, dupa cinci zile de neutilizare a masinii, tensiunea de 12,22V(fara nici un consumator dar totusi cu bornele stranse pe acumulator). Am pornit masina, am pus din nou aparatul pe borne cu motorul pornit si indica o tensiune de 14,21V. Mentionez ca LED-ul de stare a bateriei este ,,verde aprins”.
    Intrebarea nr.1. Daca este o baterie fara intretinere de ce are capac deasupra elementilor?
    Intrebarea nr.2. Este normal sa fie LED-ul indicator verde la o tensiune de 12,2V?
    Intrebarea nr.3. Daca dupa un drum de 200 Km (dus-intors) (in exterior) masina nu mai porneste dimineata(invarte motorul de doua ori si moare de tot) este bateria terminata? Chiar daca are LED-ul verde?

    1. Buna ziua,
      As vrea sa va raspund, dar bateriile ROMBAT Cyclon sunt fabricate de firma ROMBAT. Ar fi neprofesional sa avansam raspunsuri referitoare la intrebari de privesc bateriile fabricate de ROMBAT sau alti fabricanti. Daca aveti intrebari cu privire la bateriile fabricate de CARANDA, va vom raspunde cu mare placere la orice solicitare. Va uram mult succes si speram sa incercati in viitor si bateriile CARANDA.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Prezentare video
Aniversare 25 de ani
Testare automata
Produsele noastre
sunt verificate
inaintea punerii in vanzare cu ajutorul
laboratorului de testare automatizata
DIGATRON.
Doi oameni

Customer login

parola uitata